كورسات مجانية - كورس التسويق مجاناً
كورس التسويق الاحترافي مجاناً |
تتـشرف اكاديمية الكورسات المجانية | free courses academy ان تدعوكم لحضور الكورس المتميز في التسويق ومع "اسرار التسويق" والمدرب المتميز والمبدع مستر عمر حسين خياط.
كورس التسويق الاحترافي مجاناً
Marketing free course
المدرب:
المتميز والمبدع / مستر عمر حسين خياط.
عن الكورس:
الـ Marketing ـ ليس كأي علم ، ولكن يعتبر طريقة تفكير مثل الـ Software ولكن ليس بمجرد تحميل وتثبيت هذاSoftware ستصبح مُلم باستخدامه وبكل جوانبه وامكانياته ولكن سيحتاج منك الى الابتكار حتى تحصل على كل امكانياته.
و يعتبر Marketing مزيج بين علم النفس و علوم العقل والعديد من العلوم ..
و في هذا الايفنت لن نلقي الضوء على اساسيات الماركتينج، ولكن عليك بمعرفة تاريخ Marketing ، وما المقصود بـ 4P’s، والتي سنذكرها هنا في هذا البوست لتأهيلك لحضور الايفنت.
محتوى الكورس:
- Guerrilla Marketing
- Control the market
- Some techniques of the brain
- Increase sales using brain techniques
- The expert fallacy-Choice blindness - Decoy effect !!
- Basics of the inbound methodology
- Activity
- Activity
- And more activities
موعد الكورس:
سوف يقام كورس التسويق
يوم الأحد الموافق 30 نوفمبر 2014
من الساعة الثالثة عصراً
تمهيد الكورس:
ليه انت محتاج تعرف Marketing مهما كان تخصصك ؟
الـ Marketing هو طريقة تفكير مش مجرد علم ، هيعلمك ازاي تفكر بشكل دقيق و تدور علي اصل كل مشكلة ..
- مخك مش هيصدي لانك مبتبطلش تفكير .
- هتعرف يعني ايه تفكير ابداعي و تعرف ازاي تخرج برا الصندوق بمعنى انك في معظم الاحيان مش هتفكر بطريقة تقليدية ..
- سنك مش بيفرق في شغل كتير قد ما بيفرق تفكيرك عامل ازاي ..
- نظرتك هتختلف لكل حاجة لانك مبتبصش لحاجة من وجهة نظر واحدة بيخليك قادر تبص للحاجة من اكتر من وجهة تظر ..
- كل يوم فيه جديد تتعلمه لانك ببساطة لو بطلت تتعلم ملكش مكان في السوق ..
- لو انت من الناس اللي بتكره الروتين و قعدة المكاتب ف احتمال كبير يكون دا مجالك المناسب
- هتعرف تخلي رسمك , فنك , شعرك , موهبتك تتنفس و الناس تشوفها ....
- مفيش حاجه اسمها مستحيل كل حاجه ليها حل
- علاقاتك مع كل الناس هتتغير لانك هتبدأ تبص هما عايزين ايه الاول و بعدين و هتتصرف علي اساسه مش العكس ..
- دايرة علاقاتك هتوسع جداا و دا لانك مش هتبطل تسأل طوب الارض عن كل صغيرة و كبيرة و احتمال كبير يخسروك عشان بتزهقهم
- في الغالب هتقدر تبقي متميز بسرعة لو مشيت صح
- هتنسي البصة التقليدية اللي كنت بتبصها لاي منتج و هتمشي في السوبر ماركت تكلم نفسك عشان انت مش نازل تشتري قد ما نازل تنتقد الحاجات التقليدية و في الغالب هتسمع جمله ( ايه اللي حصلة دا لسة صغير ) كتير جدا
- احيانا هيبقي بالنسبالك البقال اللي جنب بيتك قدوة و مثل اعلي لانه عرف يفرض نفسه في السوق اللي هو فيه برغم التنافس الطاحن بينه و بين عم اشرف كمونه
- من الاخر هتعيش حياة ليها طعم مختلف
تاريخ الـ Marketing:
بص .. بداية انا مبحبش التاريخ ف اتطمن مش هطول في دي اوي .. بس هو لازم تشوف تاريخ حاجات معينة علشان تدرك اهميتها .. الـMarketing مر بمراحل كتير علشان يوصل لل Marketing اللي موجود حاليا ..الاول خالص كان المفهوم عن الـ Marketing انك تنتج علي قد ما تقدر و بعدين بيع بقى للناس !!!!بعدين ربنا فتح عليهم شوية و قالوا إنك لو أنتجت منتج كويس كفاية الناس هتشترية منك !! و في الحقيقة الموضوع دا نجح لفترة قصيرة بس اكتشفوا انه مش ناجح في كل الاماكن .. ف اضطروا يعرفوا الناس محتاجيين ايه الاول بعدين ينتجوا منتج يلبي الحاجات دي .. و من هنا بدأ Marketing يبقي Marketing ف اصبح تعريف الـ Marketing اللي يصلح " انك تشبع حاجات المستهلكين بطريقة مربحة ليك " يعني انت طول حياتك كـ Marketeer المفروض انك بتدور " الناس عايزة ايه .. الناس بتعمل ايه و بعدين تدور ازاي هتشبع ال Need ) (دي بطريقة تكسبك و دا كان ال Marketing في الستينات .. فيه اجزاء استمرت لوقتنا الحالي و حاجات اتغيرت تماما .... هنكمل ان شاء الله البوست الجاي في تاريخ الـ Marketing و هندخل في حاجات تقيلة شوية بس مهمة و خلي بالك الكلام دا مهم و يعتبر الاساس اللي هنكمل عليهالـ 4P's:
فيه واحد اسمه McCarthy دا يا سيدي عرّف ال Marketing Manager علي انه mixer of ingredients"" الراجل اللي بيعرف يحط كل حاجة مع بعض و يعمل شوب الفخفخينة من الموارد المتاحة عنده ،سنة 1960 تقريبا طلع بحاجة اسمها الـ 4P's . . و كانو ال اربعة P دول هما كتاتي : (ٍProduct , Place , promotion , price1- Product : هي خصائص المنتج اللي انت المفروض بتنتجه ، مع ملاحظة انها لو خدمة هتبدل ال Product بكلمة service2- Price : السعر بيتحدد على اساس ايه للمنتج بتاعك ..3- Place : و هي الاماكن اللي هينزل فيها المنتج سواء علي مستوى العالم او الدولة الواحدة4 - Promotion : دي الطريقة اللي هتعلن بيها للمنتج بتاعك و هو موضوع كبير لسة هنجيله قريب ان شاء الله ..ولازم علشان تفهم يعني ايه 4P's تفهم انهم مش حاجة ثابتة ..بمعني ان مثلا اللي اتكلمنا عنهم دلوقتي دول اتغيروا تماما و طلع واحد اسمه Philip Kotler (هنتكلم عنه كتير ان شاء الله ) اقترح 4 جداد سنة 2012 و هما people, processes, programs, and performance .. وواحد اسمه Seth Godin طلع P مع نفسه و سماها Purple Cow و هو من الناس اللي غيروا في الماركتينج ..
كيفية التسجيل في الكورس:
برجاء ملئ الإستمارة التالية، استمارة التسجيل من هنا
العنوان:
سنتر أكت - بجوار كوبري جامعة القاهرة
وده المكان بالتفصيل :
لو جاي من ناحية الجيزة أو الجامعة هتركب أي حاجة رايحة المترو أو السيدة زينب وتقول للسواق ينزلك عند مركز السموم (هتلاقيه على شمالك بعد مسجد صلاح الدين) وادخل جوة المركز هتلاقي قاعة المؤتمرات على يمينك
لو جاي عن طريق المترو انزل محطة السيدة زينب واطلع من مخرج المترو اللي على اليمين واركب الميكروباصات اللي بتروح الجامعة وقول للسواق ينزلك عند مركز السموم على يمينك (هتلاقي قبله بشوية على الناحية التانية مطعم كنتاكي) هيكون قبل ما يطلع كوبري الجامعة وادخل جوة المركز هتلاقي قاعة المؤتمرات على يمينك
لو جاي من أي طريق تاني ممكن تدور على أي مواصلة بتروح أول المنيل أو توصل لأقرب مترو أو أي مكان من الأماكن اللي فوق وتكمل من هناك
ملحوظة:
ايجار القاعه 10 ج للفرد
للاستفسار والتواصل:
تليفون : 01004813182
0 comments Blogger 0 Facebook
إرسال تعليق